学部・大学院

学部・大学院

教員一覧

課程・研究所 教養教育課程

Marie-Claude TORIIDA マリクロード トリイダ

職名

専任講師

専門分野

英語学、英語教育

研究領域・テーマ

Student motivation to learn English 大学生の英語学習意欲
Using ChatGPT for Speaking Practice スピーキング練習のためチャットGPTを使用
Vocabulary acquisition and teaching 語彙の習得と教育
Corpus linguistics コーパス言語学
Digital tool use for independent learning 自主学習のためのデジタルツール活用

Marie-Claude TORIIDA

略歴

2000年10月
School for International Training、MA in TESOL(英語教授法修士)修士課程修了
1995年4月~1998年3月
京都YMCA英語教師
1998年4月~2012年7月
京都外大西高等学校国際文化コース 英語教師
2010年4月~2012年7月
京都外国語大学英語学科 非常勤講師
2012年8月~2020年7月
University of Calgary in Qatar, English for Academic Purposes Instructor
2021年4月
京都外国語大学英語学科 非常勤講師(現在に至る)
2021年9月~2022年3月
京都工芸繊維大学基盤科学部 非常勤講師
2021年9月~2022年3月
立命館大学法学部 非常勤講師
2021年9月~2022年3月
同志社大学グローバル地域文化学部 非常勤講師
2022年4月
花園大学教養教育課程 専任講師(現在に至る)

学位

  • 修士(MA in TESOL(英語教授法修士))School for International Training 2000年10月
  • 修士課程(スポーツ心理学)University of Western Ontario 1991年9月~1992年5月(修士未取得)
  • 学士(心理学)University of Toronto 1991年7月

所属学会

  • Japan Association of Language Teachers (全国語学教育学会学員)

主な授業科目

  • 英語Ⅰ・Ⅱ
  • Communicative English
  • 異文化理解Ⅰ・Ⅱ
  • 短期留学

受賞歴

  • 2017年6月Research Grant awarded by Qatar National Research Fund: Fostering independent learning amongst English for Academic Purposes students through exploration of digital tools.

主な著書・論文等

『Motivation to study English of non-English major university students in Japan』(共著) (Hanazono University Faculty of Letters Annual Journal, 57, 27-54, 2025年3月)
『Chat GPT: A review of potential uses in education and reported uses in language education』(単著) (Hanazono University Faculty of Letters Annual Journal, 56, 26-44, 2024年3月)
『Active learning in Japan and the effects of the COVID-19 pandemic on active learning research around the globe』(単著) (Hanazono University Faculty of Letters Annual Journal, 55, 47-57, 2023年3月)
『Fostering independent learning amongst English for Academic Purposes students through exploration of digital tools』(共著)(Journal of Language Teaching and Research, 11(6), 863-880, 2020年11月)http://dx.doi.org/10.17507/jltr.1106.02
『Working with vocabulary cards in the classroom』(単著) (PUPIL: International Journal of Teaching, Education and Learning, 2(3), 120-132, 2018年11月) http://dx.doi.org/10.20319/pijtel.2018.23.120132
『Steps for creating a specialized corpus and developing an annotated frequency-based vocabulary list』(単著) (TESOL Canada Journal, 34 (1), 2017年5月) https://teslcanadajournal.ca/index.php/tesl/article/view/1257
『Improving learning outcomes: Creating and implementing a specialized corpus』(共著) (Perspective, 24 (1), 22-28, 2016年3月)