このページの先頭です
ここからヘッダーメニューです
このページの本文へ移動
ここから本文です

学部・大学院

教員詳細

Marie-Claude TORIIDA

専任講師

Marie-Claude TORIIDA
マリクロード トリイダ

文学部 教養教育課程

専門分野

英語学 英語教育

研究領域・テーマ

Vocabulary acquisition and teaching 語彙の習得と教育
Corpus linguistics コーパス言語学
Digital tool use for independent learning 自主学習のためのデジタルツール活用

略歴

2000年10月School for International Training、MA in TESOL(英語教授法修士)修士課程修了
1995年4月~1998年3月 京都YMCA英語教師
1998年4月~2012年7月 京都外大西高等学校国際文化コース 英語教師
2010年4月~2012年7月 京都外国語大学英語学科 非常勤講師
2012年8月~2020年7月 University of Calgary in Qatar, English for Academic Purposes Instructor
2021年4月 京都外国語大学英語学科 非常勤講師(現在に至る)
2021年9月~2022年3月 京都工芸繊維大学基盤科学部 非常勤講師
2021年9月~2022年3月 立命館大学法学部 非常勤講師
2021年9月~2022年3月 同志社大学グローバル地域文化学部 非常勤講師
2022年4月 花園大学教養教育課程 専任講師(現在に至る)

学位

修士(MA in TESOL(英語教授法修士))School for International Training、2000年10月
修士課程(スポーツ心理学)University of Western Ontario, 1991年9月~1992年5月(修士未取得)
学士(心理学)University of Toronto, 1991年7月

所属学会

Japan Association of Language Teachers (全国語学教育学会学員)

受賞歴

2017年6月Research Grant awarded by Qatar National Research Fund: Fostering independent learning amongst English for Academic Purposes students through exploration of digital tools.

主な授業科目

英語Ⅰ・Ⅱ
Communicative English

主な著書・論文等

『Chat GPT: A review of potential uses in education and reported uses in language education』(単著) (Hanazono University Faculty of Letters Annual Journal, 56, 26-44, 2024年3月)

『Active learning in Japan and the effects of the COVID-19 pandemic on active learning research around the globe』(単著) (Hanazono University Faculty of Letters Annual Journal, 55, 47-57, 2023年3月)

『Fostering independent learning amongst English for Academic Purposes students through exploration of digital tools』(共著)(Journal of Language Teaching and Research, 11(6), 863-880, 2020年11月)http://dx.doi.org/10.17507/jltr.1106.02

『Working with vocabulary cards in the classroom』(単著) (PUPIL: International Journal of Teaching, Education and Learning, 2(3), 120-132, 2018年11月) http://dx.doi.org/10.20319/pijtel.2018.23.120132

『Steps for creating a specialized corpus and developing an annotated frequency-based vocabulary list』(単著) (TESOL Canada Journal, 34 (1), 2017年5月) https://teslcanadajournal.ca/index.php/tesl/article/view/1257

『Improving learning outcomes: Creating and implementing a specialized corpus』(共著) (Perspective, 24 (1), 22-28, 2016年3月

研究業績

研究業績一覧を見る

学部・大学院

文学部
社会福祉学部
大学院
生涯学習・科目等履修生制度
ここからフッターメニューです
大学案内
学部・大学院
入試情報
学生生活
地域連携
進路サポート
付属機関
クイックリンク